Al-Latif اللَّطِيفْ
[/QURAN]"... Domnul meu este binevoitor cu ceea ce voiește. El este Cel Atoateștiutor [și] Înțelept [Al-'Alim, Al-Hakim]!" (Coran, 12: 100). [/QURAN]
"Al-Latif" este unul din Atributele lui Allah derivat din bunătate și compasiune extremă într-un mod pe care nici o facultate umană nu o poate înțelege vreodată. Al-Latif continuă să-și vândă binecuvântările către slujitorii Săi; Acțiunile sale sunt bune și frumoase. Acest atribut înseamnă și: Cel care nu poate fi perceput de simțurile umane sau de cele ale tuturor celorlalte ființe, Care știe lucruri ascunse și minuțioase. Al-Latif a combinat în El compasiune înțeleaptă, precum și o cunoaștere minuțioasă și detaliată a tuturor afacerilor și a mijloacelor pentru a le face să ajungă la oricine Îi place din creația Lui.
Al-Latif îi mulțumește pe slujitorii Săi atunci când îndepărtează de la ei norii mâniei Lui, Cel care este milostiv față de slujitorii Săi chiar și în chestiuni legate de decizia Sa; Știe toate lucrurile ascunse. El este Cel ale cărui cunoștințe cuprind toate faptele. Voința lui este îndeplinită, voința prin care El își protejează creaturile. El cunoaște cele mai complexe detalii relevante pentru interese și despre obscuritatea lor; El le face ușor să ajungă la destinațiile lor.
El este cel mai bun și plin de compasiune față de slujitorii Săi, chiar și atunci când nu sunt conștienți de el; El își gestionează afacerile și dorește totul pentru slujitorii Săi. El își dorește ușurința și face pentru ei mijloacele neprihănirii și bunătății care pot fi obținute. El ușurează tot ce e dificil. Allah a spus:
"Oare nu le știe pe cele pe care le-a creat, cu toate că El este Binevoitor [și] Atoateștiutor [Al-Latif, Al-Khabir]?" (Coran, 67:14).
Unul dintre semnele bunătății Sale față de slujitorii Săi este că El le-a dat mai mult decât suficient și le-a cerut să facă mai puțin decât pot, făcând astfel realizarea fericirii veșnice realizabilă printr-o încercare ușoară într-o perioadă scurtă de timp, adică durata vieții, care este prea scurtă pentru a fi comparată cu veșnicia care urmează.
Al-Latif a conceput totul în cadrul propriei antiteze. Allah, de exemplu, a ascuns proorocului Iosif proeminența autorității în haina sclaviei, până când în cele din urmă el a venit să spună:
"... Domnul meu este binevoitor cu ceea ce voiește. El este Cel Atoateștiutor [și] Înțelept [Al-'Alim, Al-Hakim]!"(Coran, 12: 100).
Un om a fost dus o dată în închisoare, deși era nevinovat de acuzație, așa că a continuat să repete invocarea lui Iosif spunând:
"... Domnul meu este binevoitor cu ceea ce voiește. El este Cel Atoateștiutor [și] Înțelept [Al-'Alim, Al-Hakim]!" (Coran, 12:100).
Un tânăr a venit la el într-o noapte și i-a zis: "Ridică-te, ca să te scot din temnița ta." Omul l-a întrebat pe tânăr cum ar putea ieși pe uși, toate fiind închise, dar tânărul i-a ordonat pentru a doua oară să se ridice. El a mers cu tânărul până a ieșit din oraș, apoi i-a zis:
"Domnul meu este binevoitor cu ceea ce voiește. El este Cel Atoateștiutor [și] Înțelept [Al-'Alim, Al-Hakim]!"(Coran, 12:100).